Vestea ca gigantul Facebook a platit 16 miliarde de dolari in cash si 3 miliarde in actiuni pentru aplicatia WhatsApp a facut inconjorul lumii in doar cateva minute de la anuntul lui Mark Zuckerberg. Din orice unghi ai privi, 16 miliarde de dolari reprezinta o suma uriasa (~12% din PIB-ul Romaniei), iar faptul ca acestia bani nu s-au dus pe achizitia unei mari companii ci doar a unei aplicatii ma face sa ma intreb daca nu cumva cei de la Facebook au facut o greseala sau dimpotriva, au umflat suma pentru a-si speria concurenta. Nu este o practica corecta, dar des intalnita.

Cum bine a specificat si Radu aici, Nokia a fost cumparata de Microsoft pentru “doar” 7,2 miliarde de dolari. Vorbim de Nokia, de o companie ce a detinut suprematia pe piata de telefoane pana au aparut smartphone-urile, o companie cu mii de patente, fabrici, etc.

Povestea creatorilor WhatsApp arata pe scurt cam asa:

In 2009, cand criza a inceput sa-si faca simtita prezenta in mai toate industriile, Brian Acton este obligat sa paraseasca Yahoo! dupa 11 ani petrecuti acolo.

Tot atunci a incercat sa se angajeze la Twitter, iar apoi la Facebook, fara succes insa:

Atunci probabil si-a spus ca ideile sale trebuie puse in practica si fara acoperisul unei mari companii, astfel impreuna cu un fost coleg de la Yahoo, Jan Koum, au creat aplicatia WhatsApp. Aplicatie ce in prezent numara peste 450 milioane de utilizatori dintre care peste 300 de milioane sunt activi zilnic, iar numarul celor care activeaza aceasta aplicatie creste cu aproximativ 1 milion in fiecare zi.

Povestea celor doi este cu adevarat inspirationala. Dupa 11 ani petrecuti in sanul unei companii ca Yahoo pe un salariu bine platit, dar fara perspective pe plan personal, Brian Acton devine miliardar. Cu cate miliarde reale s-a ales nu s eva stii niciodata in mod public, dar cert e ca a ajuns la masa celor bogati dezvoltand o aplicatie simpla ce a deservit unei nevoi.

 De ce a cumparat Facebook WhatsApp?

Raspunsul scurt: de frica.

Raspunsul mai lung: pentru ca nu au vrut ca vreun competitor sa puna mana pe aceasta aplicatie. Au incercat si in urma cu 2 ani de zile sa o cumpere, nu a fost un succes, iar atunci se vorbea de “numai” 2 miliarde de dolari.

Chiar si intr-o astfel de situatie in care exista riscul ca un competitor direct sa cumpere o aplicatie cu un numar atat de mare de utilizatori, numar ce creste de la zi la zi vazand cu ochii tot nu cred ca suma este reala. Am o banuiala ca este o strategie de marketing prin care Facebook sa-si arate muschii, altfel spus: “Nu va puneti cu noi ca putem sa cumparam pe oricine, oricand.”