Din pacate de ce ti-e frica nu scapi niciodata. Mi-a fost frica de acest Black Friday, am avut planuri mari, unele s-au naruit cu cateva zile inainte, altele incepand cu joi, 19 noiembrie 2015, ora 22.00 cand primele magazine pe care le-am promovat au dat drumul la promotii, cu fiecare minut care trecea cele mai negre ganduri mi-au trecut prin cap. Primul gand a fost ca acest Black Friday va fi un dezastru si asa a fost.

Motivele dezastrului:

  • Evenimentul “Black Friday” a fost diluat de sutele de campanii bazate pe “Black Friday” rulate in exces de-a lungul anului: black friday de primavara, de vara, de toamna, de paste, de 1 iunie, de ploua afara. Am vazut cum unii anunta Black Friday intr-o zi de marti intr-una din lunile de vara (nu mai tin minte exact si mi-e lene sa caut acum, oricum nu merita atentia). Cum am spus si cu alta ocazia, toata treaba seamana cu acel banc in care bula face misto de cateva ori spunand ca vine lupul, iar cand chiar a venit lupul, nimeni nu l-a mai bagat in seama.
  • Prea multe promotii inainte de Black Friday, saptamana si campania de reduceri, hai sa cumparati inainte de Black Friday, preturi ca de Black Friday, noi incepem Black Friday din septembrie, cumparati de pe acum.
  • Oferte sub asteptari. De la liderul eMAG si pana la cel mai obscur magazin, nu am vazut oferte la care lumea sa spuna: vreau aia! Da, a fost SSD-ul ala la 99 lei, dar atat, insa cu 2-300 de bucati nu faci primavara si nici nu salvezi un Black Friday nereusit. Nici pe zona fashion sau carti nu au fost oferte demne de un Black Friday, poate mici exceptii.

Mi-am propus inca dinainte sa fac publice rezultatele mele pentru acest Black Friday (bine, nu ma asteptam sa fie unele dezastruoase), insa dupa consultari cu mai multi afiliati am aflat ca nu sunt singurul care a avut probleme.

Rezultatele pe nisa Fashion:

Am promovat intens 3 advertiseri si inca 2 mai mult ca test.

Valoarea vanzarilor generate in perioada 20-22 noiembrie 2015: 25.735 lei (fara TVA)

Un singur advertiser a fost profitabil. La ceilalti 4 am iesit pe pierdere destul de mult.

Am investit in campanii PPC: Facebook Ads + Google AdWords, insa au fost si cateva zeci de articole de promovare redactate inainte, dar si in timpul evenimentului, am investit in bannere personalizate, au fost programate postari din timp pa paginile de Facebook, etc.

Aici vreau sa atrag un pic atentia si advertiserilor, dar si afiliatilor care nu fac PPC si care se plang de ani de zile ca cei care fac PPC “le fura comisioanele”.

Pentru advertiseri: un afiliat care face PPC practic ia riscul esecului unei campanii asupra lui. Tu ca advertiser vei plati doar pentru vanzarile VALIDE! Nu platesti click-uri, nu platesti retururi (a spus-o si Serban Cristian la intalnirea 2Parale din 11 noiembrie), o repet si eu aici, poate, poate ne intelegem cumva.

Pentru afiliatii care nu fac PPC: Eu am pornit in 2011, am scris vreo cateva mii de articole si am castigat zeci de mii de lei pana sa ajung sa fac PPC (am inceput cu adevarat abia in toamna lui 2014). Deci stiu cum e sa faci si una si alta, este intr-adevar frustrant sa vezi pe cineva care plateste pentru o pozitie fruntasa, fie cu link direct, fie cu link catre site (eu le fac pe ambele), insa stiti cat de frustrant e ca un afiliat care face PPC sa aibe ROI negativ? Ca blogger, te apuci si scrii cateva articole despre X si Y lucru, daca merge, e bine, daca nu, asta e, nu ai pierdut mare lucru, ceva timp poate si cam atat. Un afiliat care face PPC cand pierde, pierde bani + timp. In plus, afilierea e un business ce se bazeaza pe performanta, sa nu uitam acest lucru niciodata si nici faptul ca orice concurenta este benefica, in orice business. Te stimuleaza, te face sa vrei mai mult, sa demonstrezi ca poti mai mult. In final, hai sa terminam cu lamentariile cum afiliatii PPC “ne fura” comisioanele, ca nu e deloc asa. Pana la urma, daca un client vrea sa citeasca o parere sau vrea o recomandare pentru un anume produs, fiti siguri ca o va cauta.

Rezultate pe nisa Cosmetice:

Am ales doi advertiseri, cu unul colaboram mai demult, celalalt am inceput testele in luna octombrie si am hotarat sa fac o campanie completa si pentru Black Friday.

Valoarea vanzarilor generate in perioada 20-22 noiembrie 2015: 8.280 lei (fara TVA)

Rezultatele au fost extrem de slabe raportandu-ma la suma investita. Sunt pe minus cu ambii advertiseri. Ce pot sa spun este ca am avut zile normale cand am generat vanzari mult mai mari fata de zilele de Black Friday.

Rezultate pe nisa Carti:

Tot doi advertiseri am ales si aici. Cu ambii am inceput testele inca din luna septembrie si cum erau promitatoare am investit destul de mult in promovarea lor si de Black Friday.

Valoarea vanzarilor generate in perioada 20-22 noiembrie: 22.130 lei (fara TVA)

Nu am calculat la fix, insa cu unul dintre advertiseri sunt un pic pe minus, iar cu celalalt foarte putin pe plus. Cum ar fi am muncit cam degeaba, insa e posibil sa vin de acasa cu bani daca la procesare se mai anuleaza.

Rezultate pe nisa IT&C:

Am facut campanii pentru 4 advertiseri, insa m-am axat foarte mult doar pe unul dintre ele (si nu e acel magazin la care am facut performanta in anii anteriori).

Valoarea vanzarilor generate in perioada 20-22 noiembrie: 240.334 lei  420.334 lei (fara TVA)

*Am facut o mica rectificare pentru ca am uitat sa trec rezultatele unuia dintre cei 4 advertiseri promovati.

Din cei 4 doar unul singur mi-a adus profit. Cu un altul sunt pe minus cu foarte putin, iar despre ceilalti doi pot spune doar ca sunt extrem de dezamagit de vanzari.

RezultateBF

Per total, am generat vanzari de aproape 300.000 de lei 480.000 lei (fara TVA)de acest Black Friday, cu mult mai putin fata de anii anteriori, desi am investit cu mult mai mult, am trimis cu mult mai mult trafic, am muncit cu mult mai mult si am avut asteptari cu mult mai mari. Ma felicit (la fel ca alti afiliati) ca m-am oprit la timp cu investitiile in advertiserii care nu converteau, astfel am reusit sa trec putin pe profit. Este drept, posibil sa vina vanzari si din recurenta, insa probabil acestea doar vor atenua comisioanele anulate.

Poate am pariat eu pe advertiseri care n-au convertit, poate nu am setat eu ceva anume, insa zvonurile din piata spun un singur lucru, Black Friday 2015 a fost un dezastru pentru multe magazine si implicit pentru multi afiliati. Sincer, nu cred sa fie foarte multi afiliati care sa fie pe profit (aici ma refer strict la cei care au investit bani).

Am vazut ca 2Parale au anuntat cresteri ca numar de vanzari si ca valoare vanzari (puteti citi AICI rezultatele), insa cest lucru nu e neaparat relevant. Sunt mult mai multi afiliati implicati acum fata de anii trecuti, mult mai multi advertiseri si sa nu uitam, s-au investit sume destul de mari anul acesta in speranta ca si rezultatele vor fi pe masura.

Astept si o pozitie a Profitshare despre vanzarile de anul acesta, singura informatie venita in acest sens a fost cea a advertiserului eMAG care a anuntat peste 41.000 de comenzi venite prin afiliere pana la ora 12.00 in ziua de 20 noiembrie. Cu totii stim ca asta a fost grosul, insa ar fi interesant sa aflam si restul de conversii inregistrate in intervalul 20-22 noiembrie la toti advertiserii din retea.

As vrea sa aud si alte rezultate si opinii despre Black Friday 2015, puteti face si anonim acest lucru in zona de comentarii, acest lucru va asigur ca e interesant pentru toti cei implicati in afiliere, deci nu va sfiiti, dati din casa, eu am facut primul pas 🙂