Dupa prima luna din 2014 consider ca pot face cateva mici previziuni in ceea ce priveste marketing-ul afiliat si cum va evolua el in acest an.

1. Se vorbea inca de la sfarsitul lui 2012 despre profesionalizarea afiliatilor, insa din decembrie 2012 si pana in februarie 2014 sunt putini cei care au trecut de la stadiul de afiliat wanna be la pro afiliat, desi numarul este in crestere ma astept ca 2014 sa fie anul in care mai multi afiliati vor face alegerea pe care eu personal am facut in urma cu 8 luni de zile, aceea de a deveni afiliat full-time, fapt ce duce in majoritatea cazurilor si la un afiliat profesionist pentru ca daca faci acest pas este inevitabil sa nu iti doresti sa inveti mai mult, este imposibil sa nu fii la curent cu tot ce se intampla in afiliere si aici pot da un exemplu recent cand i-am raspuns lui Radu Dumitru in legatura cu o nelamurire de-a sa legata de campania Floria.ro din 2parale:

discutie1 discutie2

Daca nu as fi fost afiliat full-time care sa isi permita “luxul” de a sta conectat zi/noapte probabil ca nu as fi urmarit toate mesajele interne de la toate retelele sau programele de afiliere unde sunt inscris si foarte probabil ca nu as fi stiut nici eu ca cei de la Floria au trimis un mesaj prin care isi anuntau afiliatii ca pana la data de 31 ianuarie 2014 comisionul lor va fi unul promotional de 20%, iar dupa acea data acesta va reveni la normal (practica intalnita destul de des la advertiserii din cadrul 2parale).

2. Anul trecut am asistat la primele decizii luate de catre advertiseri si retele deopotriva ce ne-au aratat ca piata de marketing afiliat din Romania este pe cale sa se maturizeze, insa va urma un curs normal. In plus, liderii pietei vor da intotdeauna tonul, dovada sta politica adoptata de catre eMAG si urmata apoi de alti advertiseri sau de cea adoptata de catre Altex urmata la inceputul lui 2014 de catre evoMAG, acestia din urma anuntand ca in 2014 isi propun sa avantajeze afiliatii performanti care aduc vanzari lunare si implicit care sunt alaturi de companie pe intreg parcursul anului si nu doar in anumite perioade de varf.

Un mic pas asemanator au facut si cei de la MarketOnline in preajma Black Friday, atunci au anuntat ca afiliatii ce nu au inregistrat comisioane in ultimele luni urmau sa nu inregistreze comisioane de Black Friday. O decizie oarecum corecta, insa pusa un pic ciudat in practica pentru ca afiliatii au inregistrat comisioane, dar acestea au fost respinse ulterior in baza a celor precizate mai sus, fapt ce a atras nemultumirea multora dintre afiliati.

Sunt absolut sigur ca vor urma si alti advertiseri importanti care isi vor modifica politica de afiliere. Pana in prezent lucrurile au mers de genul fiecare afiliat se inscria in mai toate campaniile, incerca sporadic sa promoveze un advertiser sau altul si bineinteles ca succesul s-a lasat asteptat. De partea cealalta avem advertiserii care se adresau tuturor afiliatilor si nu-i cautau si ulterior (apreciau) pe cei specializati in nisa pe care o reprezinta. Un mic ajjutor au primit advertiserii din reteaua 2parale care au putut alege pachetul 99, un pachet care ii limiteaza la un numar de maxim 300 de afiliati si ii obliga astfel sa-si aleaga mai cu atentie partenerii cu care lucreaza. Ei bine, cred ca in 2014 vor incepe parteneriatele adevarate intre advertiseri si afiliati, parteneriate bazate in primul rand pe incredere si pe respect. La momentul de fata cunosc cateva parteneriate de acest gen, insa ele sunt intr-un numar destul de mic, dar cu putina deschidere din partea advertiserilor numarul lor ar creste considerabil, nu trebuie decat ca advertiserii sa realizeze ca un afiliat performant pe nisa lor valoreaza cat 100 de afiliati sau poate chiar 1.000 ce ii promoveaza sporadic.

Pe scurt, anul 2014 va fi anul in care vom avea afiliati mai dornici de succes, vom avea advertiseri mai deschisi la discutii, o piata in plin proces de maturizare si in consecinta mai stabila si nu in ultimul rand, se vor dezvolta parteneriate pe termen lung intre advertiseri si afiliatii performanti.