In urma cu putin timp cei de la Profitshare au facut public printr-un articol pe blogul lor faptul ca cei de la eMGA intentioneaza ca incepand cu data de 15 august 2013 sa schimbe regulile sau cum le place lor sa spuna, politica de afiliere. Initial am crezut ca este vorba de o veste buna dupa ce tot s-au facut presiuni in topic-ul dedicat afilierii cu eMAG pe Seopedia, numai ca surpriza a venit dupa ce am apucat sa citesc intreg articolul + noua grila de comisionare.

Spre deosebire de Radu care a inceput cu lucrurile bune, eu o sa incep cu lucrurile rele (pentru ca sunt mai multe) din punctul meu de vedere:

1. Comisionul pentru telefoanele mobile scade de la 3% la 1%

Nu sunt primii care au incercat sa faca asta in marketing-ul afiliat si tin sa le reamintesc pe aceasta cale de faptul ca in momentul de fata celalalt magazin care a vrut sa faca aceeasi miscare cu aproximativ 1 an de zile in urma, nu mai este implicat in marketing-ul afiliat, iar acest lucru mi se datoreaza si mie intr-o oarecare masura.

Problema nu este la telefoanele mobile de 5-600 de lei, nici la cele intre 1.000 si 2.000 de lei ci la cele de 2.500 – 4.000 de lei. Daca urmariti cat de cat piata o sa aflati ca acestea sunt si cele mai vandute, iar adaca pana anul trecut afiliatii nu prea stiau acest lucru si nu au profitat, anul trecut au fost destui care au incasat mii de lei sau chiar zeci de mii de lei de pe urma smartphone-urilor de top. Cei de la eMAG au hotarat acum, la o luna dupa ce au taiat ~30% procente sin valoarea comisionului, sa mai taie inca 2% procente, ca sa fie suma mai rotunda.

Pe scurt, daca pana in iunie vindeai un Samsung Galaxy S4 (pret 2.600 lei) la eMAG primeai un comision in valoare de 78 lei la care se putea adauga si bonusul de 5%, deci incasai 81,9 lei.

Incepand cu data de 15 august, daca vinzi un Samsung Galaxy S4 la eMAG, vei primi un comision in valoare de 19,76 lei, iar din aceasta suma mai scazi si taxele si vei ramane in mana cu 13,53 lei.

Deci avem primul indiciu ca eMAG nu mai are nevoie de afiliati. Continuam.

2. Perioada de recurenta este redusa de la 30 de zile la 10 zile

Multi prevedeau ca va ajunge la 1 zi cum are Amazon, dar cum eMAG inca nu e ceea ce vrea sa fie, a lasat 10 zile si zic ei ca e destul, ca nu afecteaza, ca etc. Ei bine, in ultimele 12 luni de zile ~28% din vanzari le-am realizat dupa 10 zile de la click. De ce? Din mai multe motive, dar principalul e ca daca eu am scris un review ori am publicat o informatie interesanta despre un produs anume, e foarte posibil ca cei care au dat click sa caute doar sa se informeze despre acel produs, intre timp cautand informatii si despre altele, adica nu e decis sau poate nu are banii si asteapta ziua de salariu, etc.

3. Adio comisioane bune de Black Friday, Crazy Days sau alte campanii pe care le lanseza regulat cei de la eMAG

eMAG stie ca vinde foarte bine si fara afiliati de Black Friday sau cand au promotii pentru ca lumea asta cauta, promotii si preturi reduse. De Black Friday anul trecut au cam iesit pe pierdere, ei au spus ca nu e nimic ca o sa-i ajute pe viitor capitalul de imagine, dar pe alta parte au zis ca nu e de gluma cu afiliatii mari care stiu potentialul unui asemenea eveniment au investit enorm (si au castigat enorm) asa ca au trecut la fapte:

Deoarece reducerile ametitoare de preturi sunt motorul evenimentelor speciale de shopping organizate de catre eMAG, ne rezervam dreptul de a avea o politica de afiliere dedicata acestor evenimente. Astfel, cookieurile plasate anterior evenimentelor pot sa nu genereze comisioane din vanzarile evenimentului respectiv, iar cookieurile plasate in intervalul evenimentului sa aiba o grila speciala de comisionare.

 

Aici sa zicem ca ii inteleg pe o parte pentru ca s-a facut si mult SPAM si multe magarii in special de Black Friday si probabil au avuit de suferit si ei, dar si afiliati care au muncit cinstit, dar nu-mi place ca lasa totul in ceata cu:

Vom comunica in prealabil modificarile care vor avea loc, pentru fiecare eveniment la care se aplica o politica speciala.

Pei ori e alba ori e neagra, nu poti sa lasi afiliatii in ceata fara sa le spui ce ai de gand. Daca unii au proiecte dedicate pentru Black Friday ei nu stiu acum ce sa faca, sa investeasca sau nu? Pe aceasta cale le cer sa reglementeze acest aspect si sa spuna negru pe alb daca se vor oferi comisioane la aceste campanii, cum, cat, pot sa reglementeze dupa aceea daca asa au ales sa faca, dar macar spuneti daca acordati sau nu comisioane?

4. Se interzice incepand cu 15 august promovarea prin AdWords

Se stia clar ca afiliatii cu cele mai mari castiguri erau cei care aveau talent la AdWords. Claudiu Farcas si Sorin Vlaicu dintre afiliatii de top cu care s-au laudat cei de la Profitshare au ajuns anul acesta sa se angajeze la Conversion Marketing, compania care detina Profitshare 2.0 in parteneriat cu eMAG. Acum e clar ca nu a fost o coincidenta acest lucru si ca li s-a spus dinainte sa vina ce se va intampla, astfel decizia lor nu a mai fost foarte greu de luat.

Personal imi reprosez faptul ca nu am invatat tehnicile AdWords la momentul potrivit.

Pentru mine lucrurile sunt clare, eMAG nu mai vrea afiliati. Poate doar in anumite conditii si doar sa promoveze ce vor ei adica ce nu prea se vinde. Ma intreb ce o sa fie dupa 15 august ca tot se intrebau multi ce o sa fie dupa 1 iulie cand toti afiliatii au trecut la Profitshare 2.0?

Hai sa spun si de lucrurile bune cate ceva, dar nu prea mult ca sunt inca bulversat de vestile de mai sus:

1. Cresc comisioanele la cateva categorii de produse interesante

La televizoare cresc de la 3 la 4%, la electrocasnicele mari de la 3 la 5% + la alte cateva categorii interesante. Nu ma incalzeste deloc cresterea de la 3 la 10% pentru accesorii telefoane mobile sau foto pentru ca nu inseamna nimic.

Lista intreaga cu comisioanele pe care le va oferi eMAG incepand cu 15 august 2013

2. Se renunta la cookie-urile din newslettere si campaniile online

Am lasat la urma acest lucru ca sa semnalez faptul ca cea mai buna veste este umbrita de toate celalalte mai putin bune. Am pus presiuni cu totii pentru ca acest lucru sa se intample si ma bucur ca intr-un final au inteles ca nu poti sa faci afiliere in stil comunist (poate ca suna un pic cam dur, dar asa si ar trebui). Nu poti sa fi actionar majoritar la reteaua de afiliere, sa fi advertiser, dar si afiliat in acelasi timp. Era prea mult si e bine ca s-a terminat.

Per total in 2013 cei de la eMAG, prin deciziile luate, au demonstrat ca nu mai au nevoie de afiliati care sa produca bani chiar si dupa regulile lor destul de stricte.

Daca tragem linie la deciziile care le-au luat anul acesta vom observa ca deciziile nefavorabile afiliatiilor sunt intr-un numar mult mai mare fata de cele favorabile, iar acest lucru nu stiu cum poate stimula cresterea numarului de afiliati ori sa-i motiveze sa devina mai activi pe cei care ii au.

Sursa blog Profitshare