In perioada 30 iunie -3 iulie am fost prezent la Affiliate Summer School – prima editie. Sper sa urmeze si altele pentru ca am ramas cu o impresie foarte buna. Am sa incerc sa descriu in randurile ce urmeaza cum au decurs lucrurile.

Prima zi

3O5A2537

Am ajuns destul de obosit dupa 6 ore de condus, dar doua cafele m-au repus pe picioare.

Prima prezentare era programata 17:15, insa cum era de asteptat s-a mai intarziat un pic pana si-au facut aparitia mai toti participantii. Aici trebuie sa “multumim” celor de la Complexul Tamina pentru faptul ca nu au nici un indicator in zona si nici pe Maps nu sunt localizati asa ca daca nu prea cunosti zona e posibil sa te invarti ceva timp pana nimeresti locatia.

Claudiu Farcas si Marius Pahomi au tinut cate o prezentare fiecare. S-a vorbit despre evolutia Profitshare si despre tool-urile pe care le pun la dispozitie afiliatilor cat si advertiserilor in acest moment. Mi-a placut mult ca toata lumea prezenta a fost destinsa desi s-au pus si cateva intrebari incomode cum ar fi: de ce nu au dezvoltat tracking-ul prin aplicatie la eMAG decat dupa un an si ceva de la lansarea aplicatiei, de ce dureaza atat de mult sa faca tracking cross-device, etc? Raspunsurile au fost concrete si cred ca majoritatea celor din sala s-au lamurit. Nu s-a dezvoltat tracking pentru aplicatia eMAG deoarece nu se stia daca o sa si aiba priza la public. Legat de tracking cross-device am inteles ca e un pic mai complicat si de aceea dureaza mai mult decat au estimat initial.

3O5A3042

Ce au cerut afiliatii:

  • tracking cross-device (pentru ca traficul din mobile creste, insa conversia pare a fi intr-o usoara scadere -> utilizatorii trimit comanda de pe desktop)
  • rapoarte per site (ca sa stii cat trafic si cate comisioane ai de pe site-ul X si cat de pe Y)
  • rapoarte per advertiser (momentan e destul de dificil sa vezi cam ce rata de conversie ai per advertiser si iti ia ceva timp sa calculezi cate click-uri ai trimis advertiserului X sau Y)

Dupa discutiile starnite de prezentari am luat o binemeritata pauza. Eu, desi obosit, am zis ca pot marca si in campionatul de fotbal vreo 2 goluri si 3-4 assisturi, dar altii mai odihniti au reusit sa inscrie si de 4-5 ori. Claudiu s-a facut remarcat in rolul lui Sergio Ramos de cateva ori spre amuzamentul nostru, dar s-a scuzat ca nu avea cheia potrivita ca sa-si regleze glezna fina :)

3O5A3294

A urmat cina si alte discutii relexante despre afiliere, mai concret ne-am cunoscut mai bine la un pahar de bere, doua, trei…mai multe.

3O5A2592

A doua zi

O zi cu emotii destul de mari pentru ca dupa Bianca Tat si Andrei Ionita urmam eu cu prima prezentare din viata mea. Atmosfera relaxanta m-a facut sa ma simt mult mai ok fata de cat ma asteptam.

Bianca ne-a vorbit despre concursurile organizate de Profitshare de-a lungul timpului, insa cu accent pe “Maratonul Conversiilor”. Este foarte clar faptul ca cei de la Profitshare vor sa stimuleze afiliatii sa promoveze si alti advertiseri in afara de eMAG si asta nu e un lucru rau. Multi afiliati au iesit din zona de confort oferita de promovarea celui mai mare magazin online si au inceput timid sa incerce si alti advertiseri, iar acest lucru s-a vazut cel mai clar in cadrul ultimului concurs.

3O5A3877

Ce au cerut afiliatii:

  • premii in bani – da, e foarte frumos sa pleci intr-o vacanta, dar e si mai frumos daca o organizezi tu si daca pleci unde vrei tu sau faci orice altceva cu banii
  • sa fie anuntati din timp cand incepe un concurs – atat eu cat si alti afiliati ne-am plans de faptul ca nu am stiut mai din timp de concurs ca sa ne pregatim mai bine

A urmat Andrei de la Flanco care ne-a prezentat cateva cifre interesante, pe unele le banuiam, pe altele nu. Evident ca nu m-am putut abtine si am intrebat ce s-a intamplat de Black Friday 2015 desi Andrei mi-a spus ca nu era atunci la Flanco. Ei bine, i-am specificat mai in detaliu ce s-a intamplat si l-am rugat sa trimita un mesaj celor de mai sus daca Flanco vrea cu adevarat sa atraga din nou atentia afiliatilor.

Despre prezentarea mea o sa va spun doar cateva lucruri. Am fost un pic dezamagit de faptul ca multi afiliati imi trimit mesaje si ma intreaba diverse lucruri, spun ca vor sa invete etc., insa majoritatea celor prezenti erau afiliati din categoria pro. La fel de dezamagit am fost si de numarul advertiserilor prezenti, e pacat ca multi advertiseri inca nu iau in serios afilierea.

3O5A4288

Dupa ce am studiat mai multe prezentari ale unor oameni din online, dar in special cele ale lui Serban Cristian si Octavian Jomir am hotarat sa includ si cateva cifre in prezentarea mea. Statisticile pe ultimul an de zile, rezultatele la toate editiile de Black Friday, dar si cateva cifre extrem de interesante legate de CPC-urile obtinute pe anumite nise.

Am vorbit despre cum cred eu ca trebuie facuta afilierea in 2016, am discutat despre cum sa faci Facebook Ads, am dat exemple de la bannere la CTA-uri si am discutat putin despre cum faci un A/B Test. Nu am omis nici comunicarea dintre afiliati si advertiseri sau retea pentru ca stim cu totii ca acest lucru e unul extrem de complicat in afilierea din Romania. Am vorbit si despre Black Friday 2016 si cum cred eu ca va fi, iar in incheiere am amintit tuturor ca afiliatii mai si pierd cateodata bani, uneori destul de multi.

Mi-a placut ca nu am purtat un monolog, am fost intrerupt destul de des (prezentarea trebuia sa tina ~45 de minute si a durat cam 75 de minute).

A urmat o scurta prezentare a lui Razvan Vasile (CEO Vonino) ce nu era trecuta in program, dar care a generat discutii destul de aprinse, ulterior pe seara au devenit haioase :) Mi-a placut ca cei de la Vonino sunt extrem de interesati de afiliere si destul de deschisi.

Dupa pauza de masa a urmat prezentarea lui Bogdan Ionescu (Google). Probabil ca pentru multi din sala nu a venit cu nimic nou, poate a reusit sa prezinte cateva tool-uri si dintr-o alta perspectiva, insa finalul a fost unul interesant pentru ca a fost organizat un mic concurs cu 5 cani cu Android ca premii. Din nefericire m-am clasat doar pe locul 10.

Apoi a venit randul lui Vali Petcu (zoso.ro) sa ne prezinte cateva lucruri interesante despre blogging, crearea unei comunitati, mentinerea ei, dar si despre interactiunea cu afilierea.

Din ce imi aduc aminte a urmat Adelina Oprea (FashionUP) care ne-a prezentat cam cum vede un advertiser relatia cu afiliatii. Va spun ca nu prea bine din discutiile purtate in timpul prezentarii. Cum am spus in repetate randuri, afilierea e doar un alt canal de marketing, doar ca platesti exclusiv pe comenzi aprobate. COMENZI! Nu click-uri, nu brand awarness, nu afisari, nimic altceva, doar COMENZI APROBATE. Cand advertiserii o sa inteleaga acest lucru nu o sa mai avem discutii de gen “afilierea se incaleca cu adwords si facebook”. Ah, si nu va ganditi ca doar unii advertiseri gandesc asa, tind sa cred ca majoritatea o fac mai devreme sau mai tarziu si acest lucru trebuie schimbat daca nu cumva vrem ca afiliatii sa fie vazuti doar ca niste bloggeri de duzina.

La finalul zilei Laura Musuroaea (care a aflat cu putin timp in urma ce inseamna marketing afiliat) a tinut o prezentare care mi-a placut.

3O5A5094

A fost directa, a spus cum si-a transformat hobby-ul in afacere si cat de greu i-a fost. Pentru mine a fost interesant sa vad cum a pornit un youtuber din Romania si cam ce implica crearea de continut video la ora actuala.

Dupa cina s-a lasat cu dansuri si voie buna in jurul unui foc de tabara, iar petrecerea a tinut undeva pana tarziu in noapte.

 

A treia zi

Mici modificari in plan pentru ca mai nimeni nu s-a trezit la o ora matinala pentru a servi micul dejun, insa imediat dupa am servit o portie sanatoasa de SEX  si Marketing Afiliat. Calin Biris (digital director Loopaa) a tinut o prezentare care ne-a trezit pe toti. Deci, Claudiu a fost extrem de inspirat cand l-a rugat pe Calin sa inceapa el. Sexul atrage atentia si vinde chiar foarte bine din ce am inteles de la Calin. A fost o prezentare super cu multe momente haioase.

AffSS-ziua-3-h-18

A urmat ceva mai serios, George Buhnici a inceput in forta desi picase wi-fi-ul (dar din nou Claudiu a fost magistral, rezolvand situatia rapid). Ce mi-a placut la George a fost ca ne-a oferit ceva cifre extrem de interesante. Practic a intrat in Analytics live si ne-a arata traficul de la blogul sau, de la Cavaleria.ro, ne-a aratat cat a castigat pana in prezent din partea Youtube (foarte putin). Eu l-am provocat sa intre si in Profitshare live. Lucru pe care l-a facut (sume modeste), probabil grosul banilor din Profitshare ii face in perioada Black Friday, in restul anului as spune ca se compara cu un afiliat mic spre mediu.

AffSS-ziua-3-h-28

Apoi a venit randul lui Radu Dumitru (nwradu.ro) care ne-a surprins pe toti cu vanzarile la routere (va spun ca a vandut foarte multe), dar a oferit si cateva sfaturi interesante pentru cei care vor sa imbine intr-un mod corect blogging-ul si afilierea.

AffSS-ziua-3-h-39

La sfarsitul zilei i-am avut pe Bogdan Axinia (eMAG) si Carla Parnica (Tinmar). Primul a prezentat evolutia eMAG alaturi de cateva cifre, iar apoi ni s-a spus pe ce categorii de produse vor sa se focuseze in viitorul apropiat (TV, Home & Deco si Baby & Toys). La fel ca si in cazul Flanco, nu m-am putut abtine mai ales ca Bogdan a insistat sa punem intrebari si am pus:

  • De ce 3 zile cookie? Raspunsul pe scurt: afilierea se “incaleca” cu alte canale de promovare
  • De ce nu ofera comisioane pe categorii de produse si de Black Friday? Raspuns: Marja de profit e mica iar investitiile sunt foarte mari (de la servere la tot ce tine de acest eveniment)
  • De ce nu ofera la anumite categorii (am dat ca exemplu Home & Deco) cookie de 7 zile macar anumitor afiliati care ar avea proiecte serioase pe nisa respectiva? Raspuns: Nu stiau ca e posibil (i s-a confirmat de catre Claudiu ca da) si o sa anunte mai departe si vedem…

Prezentarile Affiliate School au fost incheiate de Carla de la Tinmar care ne-a vorbit despre oportunitatile pe care le ofera liberalizarea pietei de energie electrica. Pacat ca de la o simpla intrebare s-a deviat mult de la subiectul prinicpal. Eu am intrebat daca vor oferi CPL sau CPS ori ambele cum am mai intalnit si cat mai exact? Insa probabil nu prea s-a inteles ce am intrebat si am ramas fara raspuns.

Ziua a continuat cu o mica excursie pe munte in camioane militare, ne-am dat cu tiroliana, am tras cu arcul si cu pistoale de paint ball. A urmat gratarul cu palinca pentru a ne transforma in “party people”. Apoi cina si petrecerea organizata de eMAG cu un DJ, un alt foc de tabara si multa voie buna. Nu stiu cand s-a facut ora 04.00 AM, dar stiu ca Radu m-a avertizat ca eu am de condus 6 ore a doua zi (care defapt au devenit 8 dupa ce am prins si inundatiile de la Comarnic).

Per total evenimentul a fost unul reusit si contrar la ce ma asteptam, a fost super fun. Desi am dormit doar cate 4-5 ore in fiecare noapte, pot spune ca m-am relaxat destul de mult si as merge oricand la o noua editie.

Daca ar fi sa spun un singur lucru care mi-a placut la Affiliate Summer School as spune OAMENII.

Absolut toti prezenti au fost super faini si ma bucur ca i-am cunoscut pe fiecare in parte, mai mult ma bucur ca m-am si imprietenit cu multi dintre ei si ca am primit un feedback pozitiv legat de prezentarea mea.

AffSS-ziua-3-h-84