Stiu ca 2014 nu s-a incheiat si inca nu se pot trage concluzii foarte clare in ceea ce priveste piata de afiliere pentru ca multi (advertiseri & afiliati) asteapta ultimul trimestru din an, cel mai incarcat de altfel. Avem Halloween, apoi luna noiembrie pe care din pacate multi au adoptat-o ca find luna Black Friday, Pink Day, Cyber Day, XY Day si mai apoi luna cadourilor, decembrie. Pe scurt, majoritatea vor trage tare abia acum, spam la greu, forfota, agitatie, pumni in piept ca X e cel mai tare si mai mare, etc.

Privind un pic din afara piata de afiliere nu pare sa fi evoluat prea mult fata de anul trecut, multi dintre afiliati inca utilizeaza metodele care erau la moda prin 2011 si 2012 care aduc inca ceva banuti dar nu si suficienti pentru a se putea numi pro afiliati, imi par ca nu sunt interesati sa caute metode noi, sa testeze, sa riste, etc., majoritatea cauta sa vada ce a facut X si cum a facut. Nu de putine ori am avut surpriza de a mi se copia metodele, textele, bannerele, etc., de asa-zisi afiliati dornici de succes. Ok, pana la urma si eu m-am inspirat de la altii cand am pornit, dar mi-am dezvoltat un stil propriu, am testat, am riscat, am pierdut, am castigat, asta inseamna sa faci ceva ce-ti place, nu sa astepti sa vezi ce face X sau Y si apoi sa incerci si tu. Nu prea am vazut proiecte noi pe afiliere, ba am vazut unele care au stagnat sau au murit incet. Cei care au facut bani seriosi inca fac sau se axeaza catre altceva mai atractiv din punct de vedere profesional (pana la urma banii sunt un beneficiu si nu un scop in sine). Advertiserii fac aceleasi greseli, semn ca nu vor sa invete din greselile altora, unii mai trag inca tepe (Homeycomb de exemplu, au de platit comisioane din februarie). Vesti noi de la cei fruntasi nu prea am primit, ori le merge prea bine, ori considera ca afilierea e un moft sau ca nu mai e la moda si aici ma refer strict la cei din nisa IT&C. In plus, nu am vazut nici un jucator mare sa intre pe piata de afiliere in acest an, ba chiar Domo am inteles ca au renuntat si ca nu prea si-au platit datoriile catre putinii afiliati care au facut ceva banuti la ei (e posibil sa fi platit intre timp, nu am informatii tocmai noi).

De aproximativ 1 an de zile majoritatea advertiserilor care au inteles care e treaba cu afilierea au inceput sa puna restrictii din ce in ce mai stricte pentru afiliati, unii fara sa compenseze cu ceva beneficii pentru cei performanti, de exemplu Okazii pe care nu-i mai promovez din primavara, am fost in top 3 la concursul lor din februarie (bine, pe 4 daca e sa ne luam dupa faptul ca un concurent nu a vrut sa-si divulge identitatea), credeti ca au venit sa-mi propuna ceva dupa ce au redus drastic comisioanele? Nu, nici vorba, poate le merge bine acum dupa ce au implementat feed-ul de produse, desi ma indoiesc. La Altex e liniste si pace dupa plecarea lui Serban Cristian, iar cei din 2parale probabil ca se bat toti pe aceeasi afiliati pro, putini daca e sa ma intrebati pe mine, dar asa se intampla cand dai cu sutul in fund unor afiliati doar pentru ca vrei sa economisesti tu cativa lei.

Pe scurt, visul meu ca in 2014 piata de afiliere sa se maturizeze s-a cam spulberat. Cele doua mari retele duc un “razboi rece” al lor, celelalte programe sau retele sunt ca si inexistente, advertiserii inca intra in retea cu gandul ca vor curge rauri de lapte si miere, miile de afiliati abia strang impreuna de o masa in oras, asta daca se chinuie un pic, iar cei putini ce au inteles cat de cat  cum sta treaba cu afilierea se chinuie sa afle cat a castigat X-ulescu luna trecuta si nu sa incerce o metoda noua sau sa testeze ceva, iar cei care chiar fac bani seriosi din asta incearca in zadar sa traga piata in sus, sa o duca la nivelul urmator, pana acum se pare ca in zadar, poate in 2015.